Communicatie
Het is belangrijk om de grote belangstelling en het enthousiasme van de participanten en initiatiefnemers, van nu bijna drie jaar geleden, weer aan te wakkeren, omdat de gemeente is aangewezen op ondernemers, vrijwilligers sponsors en/of subsidie om de plannen voor de Stadskweektuin te realiseren. Goede communicatie is daarbij essentieel.
In april 2013 heeft de Voorbereidingscommissie aan de klankbordgroep een nieuwsbrief verstuurd en in juni heeft de commissie de plannen aan hun gepresenteerd. Het plan viel in goede aarde. Zodra de gemeenteraad het plan van de Voorbereiding Commissie heeft goedgekeurd wordt dit verder uitgewerkt. De Voorbereiding Commissie maakt een voorstel voor o.a. de Beheer Organisatie en de fasering van de uitvoering, en zal dit voorleggen aan de klankbordgroep. Besluitvorming hierover gaat in samenspraak met de gemeente.
Daarnaast wordt een nieuwsbrief in de buurt verspreid en komt er een publicatie in de Stadskrant. Indieners van diverse ideeën, die goed in het totaalplan passen, krijgen vervolgens een nieuwsbrief met de vraag of ze nog interesse hebben om hun idee uit te werken en te realiseren in het plan Haarlemmer Kweektuin. Als randvoorwaarden dienen voor al deze geïnteresseerden vanzelfsprekend de ambities, het ontwerp en de doelstellingen, zoals in dit rapport geformuleerd. Mits dit zo is, dan worden ze uitgenodigd om te presenteren wat ze willen en kunnen betekenen voor het gebied en hoe ze dit kunnen realiseren, op de korte en lange termijn. Ook is het idee om donateurs en vrijwilligers te werven via de nieuwsbrief en de krant.
Er zijn twee websites aangemaakt:
Op Facebook kunnen de diverse organisatie naar behoefte een eigen pagina maken om ideeën te bespreken of makkelijker afspraken te maken. Bijvoorbeeld “Vrienden van de Haarlemmer Kweektuin”, en ‘Vrijwilligers van het Arboretum’.
meiviering in de Stadskweektuin